Storyn om CarbZone

   

Före & Efter

Det var när de svenska studenterna Tom och Ewa-Lena en morgon tittade sig i spegeln som de insåg att de hade växt i omfång betydligt under sina studieår vid University of Los Angeles California, UCLA. Det var uppvaknandet som några år senare ledde till företaget CarbZone, som förser hälsomedvetna människor med god och nyttig mat genom en rad butiker.

Både Tom och Ewa-Lena hade varit elitidrottare några år tidigare, men en nyttig livsstil med bra mat och mycket motion ersattes av en slappare när de kom till USA. Kanske inte så konstigt att pannkakor med sirap och smör till frukost, kaffe toppad med sockrad grädde på lektionerna, middagsbuffé med pizza, pommes och grillade ostmackor blev till en hel del extra kilon.

I jakten på kilona inhandlades gymkort och träningskläder – och fettet skulle bort från måltiderna. Efter tre månader hade inte mycket hänt. Vändningen kom när Tom en dag hittade en bok om Low Carb-livsstilen och insåg att kroppen alltid förbränner kolhydrater först, innan den ger sig på fettet. Efter att kroppen vant sig av med socker började också kilona rasa. I samma veva hade Atkins Diet rönt framgång i USA och det fanns gott om Low Carb-produkter i mataffärerna, vilket underlättade. Fem månader senare hade Tom och Ewa-Lena gått ner 50 kilo tillsammans.

Tillbaka i Sverige 2003 tog det stopp. Här var Low Carb ett okänt begrepp och det fanns inte några produkter att köpa. Brödet på hyllorna var bakat med socker eller sirap och innehöll härdade fetter och de lightprodukter som fanns innehöll lite fett men mycket socker. Det var någonstans här, mellan matbutikernas hyllor och frukostbordet i ettan i Liljeholmen, som idén till det egna företaget Carbzone föddes.

Efter lite för många frukostar med bara ägg och bacon längtade båda efter ett gott, nyttigt bröd bakat utan vetemjölbas. Efter ett antal provbak och en hel del platta hårda ”tegelstenar” kastade i papperskorgen föddes den första egna produkten; LowCarb® Bröd. Coop valde som första kedjan att ta in produkten på ett 20-tal butiker i Stockholm.

Resan därifrån till nu har varit allt annat än spikrak. Omgivningen har inte alltid trott på Tom och Ewa-Lenas idé, och utan hjälp av finansiärer har det ibland varit motigt. Men, envisheten segrade. Efter tio år finns nu en lösning som gör att CarbZone kan leverera produkter till hela Sverige och idag kan alla som vill leva en Low Carb livsstil oavsett var i landet man bor, oavsett om man är sugen på en grillad smörgås eller en krämig pastarätt. En Low Carb livsstil är i dag inte bara en dröm, det är en enkel verklighet.

Sök på sidan

Snabb info

    • CarbZone grundades 2003
    • Säte: Stockholm
    • Antal anställda: 11 st
    • Antal artiklar: 27 st
    • Antal återförsäljare: ca 850 st
    • Varumärken: Low Carb®, NyStart!®, ProteinPlus®, CarbSweet®

     

Från Pressrummet

Joomlas felsökningskonsoll

Session

Profilinformation

Minnesanvändning

Databasfrågor