Ny Studie: LCHF diet ger inga hälsorisker för överviktiga personer som vill gå ner i vikt

Överviktiga och feta människor som vill gå ner några kilo i vikt med hjälp av den populära LCHF dieten tillsammans med måttlig motion, behöver inte vara oroliga att den ökade mängden fett i ett sådant program jämfört med en Low Fat, High Carb diet kan skada deras artärer, föreslår ett par nya studier av hjärt-och kärlsjukdoms forskare vid Johns Hopkins.

”Överviktiga och feta människor tycks verkligen ha ett alternativ när man väljer viktminskningsprogram… även om det innebär att äta mer fett, säger  studiens ledande utredare, träningsfysiolog Kerry Stewart, Ed.D.

Stewart, professor i medicin och chef för klinisk- och forskningsträningsfysiologi vid Johns Hopkins University School of Medicine och Institutet för dess hjärt-och kärlsjukdomar , säger att hans lags senaste analys tros vara den första direkta jämförelser av någon typ av diet och effekterna på vaskulär hälsa, med hjälp av att titta på 46 personer som försöker gå ner i vikt genom kost och måttlig motion. Undersökningen har föranletts av oro från människor som ville använda en av Low Carb livsstilarna, såsom Atkins, South Beach och Zone, som en del av viktminskningsprogramet, men var oroliga för dess höga fettintag.

I den första studien, som planeras att presenteras 3 juni vid det årliga mötet för American College of Sports Medicine i Denver, studerade Hopkinslaget 23 män och kvinnor, som vägde i genomsnitt 218 pounds och deltog i ett sex månaders viktminskningsprogram som bestod av måttlig aerobisk träning och viktlyftning, plus en diet som bestod av högst 30 procent av kalorierna från kolhydrater, som pasta, bröd och söta frukter. Så mycket som 40 procent av deras kost bestod av fett från kött, mejeriprodukter och nötter. Denna Low-carb-grupp visade ingen förändring, efter 10 pounds viktnedgång,  i två viktiga mått för vaskulär hälsa: fingerspetstester av hur snabbt det inre kärlet  i artärerna i underarmen slappnar av efter blodflödet har hämmats och återställas i överarmen (den så kallade reaktiva hyperemi index endotelfunktion) och augmentation index, en pulsvågsanalys av artärstelhet.

Dessa människor visade inga skadliga kärlförändringar, och gick  i genomsnitt  ner 10 pounds på 45 dagar, jämfört med ett lika stort antal deltagare som randomiserats till en fettsnål kost. Den fettsnåla gruppen, vars kost bestod av inte mer än 30 procent från fett och 55 procent från kolhydrater, tog i genomsnitt nästan en månad längre, eller 70 dagar, att förlora lika mycket vikt.

”Vår studie bör hjälpa dämpa den oro som många människor som behöver gå ner i vikt har för att välja en Low Carb diet istället för en fettsnål diet och ge ny försäkran om att båda typerna av kost är effektiv vid viktminskning och att en Low Carb diet inte förefaller utgöra någon omedelbar risk för vaskulär hälsa, säger Stewart.

”Fler borde överväga en Low Carb diet som ett bra alternativ”, tillägger han.

Läs hela artikeln här


Skriv en kommentar