Low-carb diet reducerar kraftigt lever fett

Här kommer ett tips på nyttig läsning :)

Stoppa kolhydrater är mer effektivt än att skära kalorier för personer som snabbt vill minska mängden fett i levern, rapport UT Southwestern Medical Center forskare.

”Vad den här studien säger oss är att om din läkare säger att du måste minska mängden fett i levern, kan du göra något inom en månad, säger Dr Jeffrey Browning, biträdande professor i invärtesmedicin vid UT Southwestern och studie huvudförfattare till artikeln.

Resultaten, på nätet och i ett kommande nummer av American Journal of Clinical Nutrition, skulle kunna få konsekvenser för behandling av flera sjukdomar, bland annat diabetes, insulinresistens och alkoholfria fettlever, eller NAFLD. Sjukdomen, som kännetecknas av höga halter av triglycerider i levern, drabbar så många som en tredjedel av vuxna amerikaner. Det kan leda till leverinflammation, skrumplever och levercancer.

För studien har forskare tilldelas 18 deltagare med NAFLD att äta antingen en kolhydratfattig eller en kalorifattig diet i 14 dagar.

Deltagarna tilldelas låg-carb diet begränsad deras kolhydratintag till mindre än 20 gram per dag – motsvarande en liten banan eller en halv kopp äggnudlar – för de första sju dagarna. För de sista sju dagarna, bytte de till fryst mat, tillagad av UT Southwestern s Klinisk och translationell forskning Center (CTRC) kök som matchade deras individuella mat preferenser, kolhydratintag och energibehov.

De som tilldelats lågkaloridiet fortsatte sin vanliga kost och behöll en matdagbok för de fyra dagarna före undersökningen. Den CTRC köket används sedan dessa enskilda poster att förbereda alla måltider under 14-dagarsperioden. Forskare begränsat det totala antalet kalorier till cirka 1.200 per dag för kvinnliga deltagare och 1.500 per dag för män.

Läs mer här


Skriv en kommentar