Längtar ut i löparspåret

När jag blev gravid i vintras blev det lite svårt att fortsätta jakten på de sista kilona. Dels för att vågen och måttbandet inte kändes rättvisa :) , dels för att jag tillät mig vissa godsaker för att stilla mina ”cravings” och dels för att en viktnedgång inte kändes nödvändig.

Jag är helt säker på att det går att hålla en Low Carb livsstil som gravid, men man kanske inte ska börja köra den strikta varianten med 20g/kolhydrater per dag där målet är just viktnedgång utan istället fokusera på att hålla en hälsosam Low Carb kost med målet att hålla blodsockernivåerna i kontroll.

Innan jag blev gravid hade jag kommit igång ganska bra med löpningen och nu när våren och sommaren låter oss njuta lite av solen har jag haft en enorm längtan ut i löpspåret igen. Jag är nu i 7:e månaden, så just löpning känns inte som ett alternativ. Istället har jag kört lite Yoga, som är fantastiskt på så många sätt.

Efter sommaren har jag en liten bebis här och min jakt kan ta ny fart. Ska faktiskt bli spännande att se hur Low Carb fungerar med gravidkilona och sömnbrist :)

Low Carb Protein Shakes

En sak är iaf säker…när jag väl är tillbaks i spåret är de dessa som kommer vara räddningen för återhämtningen!

LOW CARB PROTEIN SHAKES

Efter ditt träningspass är det viktigt med återhämtningen. Rätt intag av näringsämnen kan ge dig både bättre återhämtning och bättre träningseffekt.

Våra Low Carb Protein Shakes innehåller en bra balanserad mängd protein och kolhydrater och därför ett perfekt verktyg i din träning och passar även som ett Low Carb mellanmål.

  • Naturally Flavoured
  • Quick Recovery
  • 27g protein
  • 3g kolhydrater
  • Sötad med Stevia
  • Därför kunde jag enkelt tacka nej till Lussebullar

    Low Carb Chocolate Crisp BarDagensvikt: 60.4 kg (ny startvikt 62.4kg)
    Viktnedgång: 2 kg (totalt 11kg)
    Dagens intag av kolhydrater: ca 50 gram

    Igår kom mannen hem med en påse nybakade lussekatter. Lite tidigt kan tyckas, men vår dotter älskar dem. I vanliga fall, ska jag medge, skulle min karaktär inte riktigt kunna stå emot ett sådant smarrigt förslag. Jag skulle gottat i mig lussekatten och sen senare på kvällen suttit där i soffan och ångrat mig bittert.

    MEN INTE IGÅR! För igår tackade jag enkelt nej och tog istället fram en Low Carb Chocolate Crips Bar. De är helt underbart goda och det kommer seriöst förändra hela min Low Carb Livsstil!

    Low Carb Lasagne

    Low Carb Pasta

    I helgen som var gjorde jag en super god Low Carb Lasagne enligt receptet på baksidan. Det var väldigt enkelt att göra, och gick ganska fort (30-40min). Har inte tidigare tänkt på att man kan göra lasagne även om man inte har lasagneplattor :)

    Jag bytte ut köttfärsen mot Hälsans Kök vegetariska färs, toppade med riven ost och serverade till familjen med lite riven vitkål. Vi hade inget NyStart! bröd hemma så det blev inget vitlöksbröd denna gång.
    Jag måste säga att det smakar som vilken lasagne som helst, och nu har jag matlådor till flera dagar!
    Receptet :
    1. Sätt ugnen på 200 grader. Hacka och fräs lök. Pressa därefter i vitlök.
    2. Tillsätt köttfärs (eller vegetariskt alt.), salt, peppar, basilika, timjan och krossade tomater. Tillsätt gärna grädde.
    3. Varva köttfärs och Low Carb Pasta (60-100g) i en ugnsäker form.
    4. Avsluta med ett lager riven ost.
    5. Grädda i ugnen i ca 30 min.
    6. Servera med sallad och Low Carbvitlöksbröd.

    Varför Grönsaker är så Viktiga!

    Lyckligtvis är grönsaker en viktig del av Low Carb Livsstilen! Det skulle kunna bli lite jobbigt annars för oss vegetarianer under ”Induktionen” som oftast består av ägg och bacon, ägg och annat kött :)
    Men när man sedan så smått får öka sitt kolhydratsintag och till slut når sin livsnivå, så finns det massor vi som vegetarianer kan äta. Men även om du inte är vegetarian är grönsaker viktiga.
    • Grönsaker hjälper dig att gå ner i vikt. Grönsaker tenderar att vara lägre i kolhydrater men också fiberrika. Kombinera grönsaker med protein och nyttiga fetter och du kommer att känna dig mätt ända fram till nästa måltid.
    • Grönsaker förhindrar dalar och toppar av din energi. Återigen hjälper fiber i grönsaker reglera ditt blodsocker. Om du äter alla dina tilldelade grönsaker varje dag, bör du inte uppleva det sug efter socker som kan uppstå när man äter förädlade kolhydrater.
    • Grönsaker hjälper dig att leva längre. Otaliga studier visar att en kost rik på en mängd olika grönsaker kan hjälpa till att minska härdning av artärerna och hjälper till att sänka kolesterolnivåerna .
    Lägg till mer grönsaker i din meny:
    Inledningsvis kan det verka som en utmaning att göra annat än sallad med din grönsaker till varje måltid, men du har många alternativ för varje del av dagen. Här är några förslag:
    • Tillsätt spenat, lök och lite tomat till ditt ägg och toppa med skivad avokado.
    • Oliver med en bit ost.
    • Selleristjälkar med färskost.
    • Lägg spenat, tomater och champinjoner på en tallrik, ringla över balsamvinäger och olivolja och toppa med kycklingbröst (eller vegetariskt alternativ).
    • Experimentera med din spenatsallad, lägga till olika grönsaker eller dressingar.
    • Fyll en halv paprika med en grönsaksröra och toppa med riven ost eller avokado.
    • Koka och mosa blomkål istället för potatismos.

    Vetenskapens Värld – Fungerar Low Carb på diabetiker?

    Inslaget börjar 18.32 in i klippet.

    Detta sändes igår, och ni som missade det kan se inslaget nedan.

    Klicka här för att se inslaget: Är Low Carb Farligt för Diabetiker?

    Jag fick rysningar när kvinnan visar upp sin blodsockerkurva före och efter att hon började äta Low Carb. Så fantastiskt att se dessa människor som tidigare ätit flera mediciner dagligen nu är helt medicinfria. Inte bara har de gått ner i vikt, utan de känner sig piggare, deras goda skyddande kolesterol har gått upp och deras blodsockernivå har halverats.

    Självklart ska några kritiker påstå att dessa resultat är undantagen som bekräftar regeln. Men de kan inte visa på någon forskning som stödjer det, och det vill absolut inte själva göra någon forskning som stödjer deras påståenden.

    Vem ska då bekosta och utföra en långsiktig studie som en gång för alla kan påvisa de goda effekterna med en Low Carb livsstil? Om vi, ”köttlobbyn” eller något annat företag gör det heter det ju att studien är ”köpt.”

    Klicka här för att se inslaget: Är Low Carb Farligt för Diabetiker?

    Glada miner på kontoret

    Ibland får vi sådan härlig feedback, att man inte kan hålla smilbanden i schack!

    I tider som dessa, då vissa vill hacka ner på vår livsstil, är kommentarer som dessa ovärderliga:

    ”Har en flicka på 5 år som har en tarmsjukdom vilket medför att hennes tarm inte kan ta upp pasta, ris,potatis, socker, mjöl och mjölk. Men det bästa är att eran pasta från low carb har funkat för henne.”

    ”Jag vill lovorda brödet Low Carb! Detta är mitt nya favoritbröd då jag kör med LCHF sedan några månader”.

    ”Vi har en enorm pasta-abstinens sen vi började med lchf, och blev överlyckliga när vi hittade era produkter.”

    ”Vår dotter står på ketogenkost och vår räddning har varit ert bröd ( Low
    Carb)!!”

    ”lowcarb  chokladen är faktiskt den godaste jag har ätit”.

    Nu blev jag sugen på att jobba lite övertid :)

    Low Carb för Vegetarianer

    Dagensvikt: 60.8 kg (ny startvikt 62.4kg)
    Viktnedgång: 1.5 kg (totalt 10kg)
    Dagens intag av kolhydrater: ca 30 gram

    Jag hör ofta många säga att Low Carb bara är för köttälskare och att det är omöjligt att vara vegetarian om man vill prova LCHF. Men själv är jag vegetarian sedan 2001, och det har gått alldeles utmärkt!

    Nedan kommer tips på bra produkter och maträtter för dig som är vegetarian och vill prova Low Carb Livsstilen. Vissa produkter passar bättre när du kommit upp i att äta lite mer kolhydrater per dag, men många fungerar till och med under Induktionsveckorna.

    1. HälsansKök/Quorn vegetariska alternativ (några exempel)

    • Vegeschnitzel 11.6g/st
    • Sojakorv 3.6g/st
    • Burgare 7g/st
    • Quornfärs 5g/100g

    2. CarbZones bröd ca 3g/skiva

    • Varma mackor
    • Fyllda toasts
    • Vitlöksbröd
    3. Tofu i alla former 0g/100g
    • Grytor
    • Wok

    4. Bönor

    • Limabönor
    • Bondbönor/Favabönor 7g/100g
    • Grönabönor 3g/100g
    • Sojabönor 19g/100g
    • Vaxbönor 4g/100g
    5. Ägg
    • Omeletter i alla former
    6. Fröer & Nötter
    • Pumpafrön 12g/100g
    • Linfrö 0g/100g
    • Solrosfrö 12g/100g
    • Hasselnötter 9g/100g
    • Jordnötter 10g/100g
    7. Ost
    • Keso 2g/100g
    • Ost i alla former 0-2g/kolhydrater
    8. Grönsaker
    • Fyllda paprikor
    • Ostfyllda kronärtskockor
    • Aubergin & Tomatlåda
    • Blomkålsmos
    • Soppor
    • Sallader
    • Broccoligratäng
    • Hummus
    • Svamp

    9. Såser

    • Feta såser är ett måste!
    Jag föredrar att göra olika grytor och pastarätter (CarbZones Low Carb Pasta) för då kan jag lägga till mina favorit grönsaker och spännande kryddor. Omeletter är också en favorit för variationer.

    Motto: allt blir godare med lök och kryddor :)

    Ny Studie: LCHF diet ger inga hälsorisker för överviktiga personer som vill gå ner i vikt

    Överviktiga och feta människor som vill gå ner några kilo i vikt med hjälp av den populära LCHF dieten tillsammans med måttlig motion, behöver inte vara oroliga att den ökade mängden fett i ett sådant program jämfört med en Low Fat, High Carb diet kan skada deras artärer, föreslår ett par nya studier av hjärt-och kärlsjukdoms forskare vid Johns Hopkins.

    ”Överviktiga och feta människor tycks verkligen ha ett alternativ när man väljer viktminskningsprogram… även om det innebär att äta mer fett, säger  studiens ledande utredare, träningsfysiolog Kerry Stewart, Ed.D.

    Stewart, professor i medicin och chef för klinisk- och forskningsträningsfysiologi vid Johns Hopkins University School of Medicine och Institutet för dess hjärt-och kärlsjukdomar , säger att hans lags senaste analys tros vara den första direkta jämförelser av någon typ av diet och effekterna på vaskulär hälsa, med hjälp av att titta på 46 personer som försöker gå ner i vikt genom kost och måttlig motion. Undersökningen har föranletts av oro från människor som ville använda en av Low Carb livsstilarna, såsom Atkins, South Beach och Zone, som en del av viktminskningsprogramet, men var oroliga för dess höga fettintag.

    I den första studien, som planeras att presenteras 3 juni vid det årliga mötet för American College of Sports Medicine i Denver, studerade Hopkinslaget 23 män och kvinnor, som vägde i genomsnitt 218 pounds och deltog i ett sex månaders viktminskningsprogram som bestod av måttlig aerobisk träning och viktlyftning, plus en diet som bestod av högst 30 procent av kalorierna från kolhydrater, som pasta, bröd och söta frukter. Så mycket som 40 procent av deras kost bestod av fett från kött, mejeriprodukter och nötter. Denna Low-carb-grupp visade ingen förändring, efter 10 pounds viktnedgång,  i två viktiga mått för vaskulär hälsa: fingerspetstester av hur snabbt det inre kärlet  i artärerna i underarmen slappnar av efter blodflödet har hämmats och återställas i överarmen (den så kallade reaktiva hyperemi index endotelfunktion) och augmentation index, en pulsvågsanalys av artärstelhet.

    Dessa människor visade inga skadliga kärlförändringar, och gick  i genomsnitt  ner 10 pounds på 45 dagar, jämfört med ett lika stort antal deltagare som randomiserats till en fettsnål kost. Den fettsnåla gruppen, vars kost bestod av inte mer än 30 procent från fett och 55 procent från kolhydrater, tog i genomsnitt nästan en månad längre, eller 70 dagar, att förlora lika mycket vikt.

    ”Vår studie bör hjälpa dämpa den oro som många människor som behöver gå ner i vikt har för att välja en Low Carb diet istället för en fettsnål diet och ge ny försäkran om att båda typerna av kost är effektiv vid viktminskning och att en Low Carb diet inte förefaller utgöra någon omedelbar risk för vaskulär hälsa, säger Stewart.

    ”Fler borde överväga en Low Carb diet som ett bra alternativ”, tillägger han.

    Läs hela artikeln här

    Tappa kilon med ägg och bacon – Du menar Low Carb?

    Ja, ni har nog alla sett det på Aftonbladets löpsedel. Nu finns det ett ”nytt” sätt att gå ner i vikt lagom till sommaren. Alltid lika kul när de lyckas komma på nya namn för Low Carb Livsstilen, men det vore nog mindre förvirrande för alla om vi bara kallade det Low Carb för det är ju det det är!

    Vill du gå ner i vikt utan att vara hungrig?
    Käka ägg och bacon. En färsk studie visar att en proteinrik
    frukost gör dig mätt och slimmad.

    Annika Sjöö från ”Let´s dance” missar inte sin frukost.
    Trots många åtaganden håller hon på sin proteinkost.
    Men lite kolhydrater slinker alltid ned. ”Det är ett sätt att hålla
    mig i form”, säger hon

    För ”Let´s dance”-Annika är det skåpmat.
    Hon har ätit ägg i mängder sedan länge.

    Smart sätt att hålla motivationen uppe

    LYSSNA HÄR.

    Viktbiktarna kallar dom sig, en grupp glada Närpesdamer som äter enligt LCHF metoden, dvs lite kolhydrater men mycket fett. Dom träffas regelbundet för att stötta och uppmuntra varandra, för att utbyta recept och prova nya maträtter.

    Före en av deras träffar fick Filippa Sundlin en pratstund med Susanne Jerkku och Maria Lind som är initiativtagare till gruppen samt Mia sjöblad som är gruppens striktaste LCHF:are